Wiosła - jak sama nazwa wskazuje łodzie wiosłowe do napędu używają wioseł. Zasadniczo w ratownictwie wodnym stosuje się na łodziach trzy rodzaje wioseł: proste, z przeciwwagą i pagaje. Każde z nich powinno być skonstruowane z wielu warstw klejonego bezsękowego drzewa i w miejscu osadzenia w dulce mieć gumowe lub skórzane ochraniacze tzw. Mankiety (sprawdza się równ ież owijanie wioseł w miejscu styku z dulka , materiałem ze starych pasów samochodowych). Bardzo często producenci w celu zakrycia złej jakości użytego do produkcji drzewa malują wiosła kryjącymi barwnymi farbami. Wiosło, aby posiadało właściwą sprężystość musi mieć odpowiednią wilgotność; uzyskuje się to przez wielogodzinne (wielodniowe) moczenie w wodzie. Ruszając od brzegu należy uważać by nie zahaczyć o inne jednostki, brzeg lub dno oraz rozpoczynać pływanie krótkimi płytkimi ruchami. Wiosła z przeciwwagą stosowane są, np.: w łodziach typu Bl. Są to zgrubienia na drzewcu wykonane z drzewa pełniące właśnie przeciwwagę dla pióra. Pagaje stosowane są w każdej łodzi motorowej, a czasami nawet skuterze jako pomocniczy sprzęt do przybijania względnie odpływania od brzegu szczególnie na bardzo płytkiej wodzie.
Kotwica - w skład wyposażenia każdej łodzi powinna wchodzić kotwica. Rodzajów kotwic i ich konstrukcji jest bardzo dużo w zależności od wielkości jednostki pływającej, jej ciężaru, a także od rodzaju dna. W łodziach motorowych można użyć klasycznych kotwic admiralicji lub patentowych względnie kotwic łodziowych. Natomiast na łodziach wiosłowych wskazana byłaby kotwica dzwonowa. Jest to stożek wykonany z dość grubej blachy stalowej, który oprócz swojej wagi działa jak dryfkotwa, przysysając się do dna utrzymuje łódź w dosyć stabilnym położeniu. Niewątpliwie zaletą jest możliwość nurkowania w jej pobliżu (nawet w mętnej wodzie) bez obawy skaleczenia się. Przykładowe rodzaje kotwic:
pługowa,
czterołapowa,
admiralicji,
patentowa,
składana,
Danfortha.
Linka zaburtowa - w skład wyposażenia łodzi ratowniczej wchodzi również zaburtowa linka ratunkowa przywiązana wzdłuż burt w postaci "girlandy" często z nawleczonymi na nią pływakami. Ma ona na celu ułatwienie w uchwyceniu się przez osoby tonące (w szczególności gdy jest ich więcej) oraz zabezpieczenie przed utratą stateczności poprzecznej (wywrócenie się na bok) w przypadku, gdy ratowany kurczowo i gwałtownie złapie się burty łodzi ratunkowej.
Dulki - każda łódź wiosłowa i wiosłowo - motorowa musi posiadać dulki, element wyposażenia łodzi, bez którego wiosłowanie parą wioseł jest niemożliwe. Rozróżniamy dulki:
obrotowe - najczęściej metalowe, w kształcie procy, umocowane obrotowo w gnieździe (obsadzie dulki), przymocowanym na stałe do burty łodzi; mogą być wyciągane lub nie wyciągane (zabezpieczone śrubą lub zawleczką przed wypadnięciem),
nieruchome - zazwyczaj są to wycięcia w burcie lub pawęży łodzi.