Strona GłównaPrawoILSWOPRPrezesi WOPRMapa strony
   
SKUTERY

Obejmuje bardzo szeroką gamę jednostek z tym, że w ratownictwie są stosowane z dobrymi efektami skutery dwu lub trzyosobowe, w których załoga siedzi jak na motorze, jeden za drugim. Wykonane są one z laminatów . Kadłub składa się z dwóch, sklejonych ze sobą części - górnej i dolnej. Jednostki te są niezatapialne, ponieważ w ich wnętrzu znajdują się komory wypornościowe chroniące je przed zatonięciem zarówno podczas wywrotki jak i w przypadku rozprucia poszycia o podwodne przeszkody. Skutery używane w ratownictwie maja nieco poniżej 3 m. długości i około 1 m. szerokości i ważą w granicach 200 - 350 kg, co w połączeniu z jednostka napędową, która jest najczęściej silnik dwusuwowy, ostatnio coraz częściej czterosuwowe) chłodzony wodą, o pojemności 500 - 1500 cm i mocą 35 - 200 kM (do celów ratowniczych zaleca się jednostki pow 100 kM) sprawia, że te niepozornie wyglądające pojazdy pływają znacznie szybciej niż większość motorówek.  W tym miejscu warto zaznaczyć, że do skuterów stosuje się specjalne ulegające oleje, które nie zanieczyszczają środowiska naturalnego, a jako paliwa używa się benzyny bezołowiowej. W skuterach starego typu używano standardowych silników przyczepnych, a w nowych znalazł zastosowanie napęd strumieniowy. Podyktowane to zostało względami bezpieczeństwa - schowana wewnątrz śruba napędowa nie zagraża osobom będącym w wodzie np. sternikowi, który wyleci "za burtę" lub osobie ratowanej. Wyposażenie skutera w sprzęt ratowniczy jest rzeczą indywidualną i zmieniać się może w zależności od charakteru akwenu , na którym jest wykorzystywany. W ostatnich latach w zaczęto bardzo szeroko do celów ratowniczych wykorzystywać platformy ratownicze. Jednakże jedynie odpowiednio dobrany sprzęt i dobrze wyszkoleni sternicy - ratownicy w pełni potrafią wykazać wszystkie zalety wynikające z wykorzystywania skutera w ratownictwie wodnym.

Zalety:

  • bardzo duża zwrotność,
  • duża mobilność i szybkość
  • znaczny zapas mocy.

Wady:

  • znaczne koszty zakupu i eksploatacji.

TANDEM - SKUTER Z PŁYWAKIEM RATOWNICZYM

W ostatnich latach ratownicy na Hawajach wymyślili, wypróbowali i zaczęli stosować bardzo ciekawy tandem - połączenie skutera z pływakiem ratowniczym Rys., który jest poszerzoną formą deski ratowniczej. Wykonany podobnie jak deska ratownicza (windsurfingowa) o długości 1,5 - 2,0 m i szerokości 0,6 - 1,0 m (szerokość skutera) z zamocowaną po bokach linką uchwytową. Połączony jest ze skuterem przegubem (przegubami) umożliwiającymi ruchy we wszystkich płaszczyznach. Taki tandem pozwala na bardzo szybkie dopłynięcie na miejsce zdarzenia, łatwe i szybkie podejmowanie "na pokład" również osób bardzo osłabionych lub nieprzytomnych i pozwala na prowadzenie zabiegów RKO na miejscu wypadku ( na wodzie ). Ze względu na "niską burtę" pływaka ratowniczego bardzo łatwo można podjąć z wody osoby potrzebujące pomocy. W akcji ratowniczej z wykorzystaniem w/w tandemu bierze udział dwóch ratowników: pierwszy steruje skuterem, drugi siedzą za nim lub leżąc na pływaku jest ratownikiem interwencyjnym. Po dopłynięciu na miejsce wypadku sternik zwalnia trochę i płynie tak jak gdyby chciał minąć tonącego w niedużej odległości od burty skutera. Przepływając obok niego jedną ręką kieruje skuterem, a drugą przechwytuje osobę ratowaną i narzuca ją sobie za plecy w ręce leżącego na pływaku ratownika interwencyjnego. Gdy to się nie uda lub gdy nie ma takiej możliwości ratownik interwencyjny opuszcza pokład pływaka, przechwytuje tonącego, oczekuje na dopłynięcie kolegi, wciąga go i układa na pływaku lub jeżeli zajdzie taka potrzeba rozpoczyna zabiegi RKO.

 

 

 

Zmień język

UK DE FR


facebook

Odsłon : 6306980