Program szkolenia na stopień Młodszego Ratownika |
Reforma Szkolenia - Młodszy Ratownik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROGRAM KURSUPRZYGOTOWUJĄCEGO DO EGZAMINU |
LP | Tematyka zajęć | |
1 |
| Wiadomości ogólne i profilaktyka |
| 1 | Cel, zadania i rola WOPR |
2 | Uprawnienia, system szkolenia, program kursu MR WOPR | |
3 | Przyczyny utonięć i bezpieczeństwo własne ratownika | |
2 |
| Organizacja pracy ratowników wodnych |
| 1 | Obowiązki ratownika WOPR na pływalniach, parkach wodnych, kąpieliskach śródlądowych i morskich |
2 | Organizacja kąpielisk | |
3 |
| Pierwsza pomoc |
| 1 | Algorytm BLS i WBLS dorosłego |
2 | Pozycja bezpieczna (boczna) | |
3 | Postępowanie w zdarzeniach: skaleczenia, krwotoki, urazy narządu ruchu, hipotermia, udar słoneczny, poparzenie | |
4 | Badanie miejscowe wg. ITLS | |
4 |
| Pływanie i techniki ratownictwa wodnego |
| 1 | Pływanie stylowe i sposoby pływania stosowane w ratownictwie wodnym |
2 | Samoratownictwo – uwalnianie się od chwytów i objęć tonącego na lądzie, | |
3 | Skoki ratownicze oraz inne sposoby bezpiecznego wejścia do wody | |
4 | Podstawy nurkowania | |
5 | Ewakuacja na lądzie (chwyt Rauteka, deska) | |
6 | Posługiwanie się podręcznym sprzętem ratowniczym (pas ratowniczy, boja SP, żerdź, rzutka rękawowa, koło ratunkowe, lina) | |
7 | wykonywanie podstawowych prac bosmańskich | |
8 | Symulowane akcje ratownicze z wykorzystaniem podręcznego sprzętu ratowniczego |
1. Środki dydaktyczne na 6 osobową grupę szkoleniową
LP | Rodzaj sprzętu | Ilość (szt.) |
1 | Rzutka rękawowa | 3 |
2 | Koła ratunkowe | 3 |
3 | Lina | 3 |
4 | Bojka SP | 6 |
5 | Pas ratowniczy | 6 |
6 | Lina asekuracyjna | 2 |
7 | Żerdź | 3 |
8 | Manekiny do nauki holowania | 3 |
9 | Koc do nauki pozycji bezpiecznej | 1 |
10 | Deska ortopedyczna | 2 |
11 | Apteczka R–1 | 2 |
12 | Sprzęt do nauki resuscytacji wraz z komputerem | 1 |
13 | Zestaw multimedialny na kursie przygotowującym do egzaminu końcowego | 1 |
2. Pomoce dydaktyczne dla uczestnika
LP | Rodzaj sprzętu | Ilość (kpl.) |
1 | Osobiste maseczki do nauki wentylacji | 1 |
2 | Prezentacje wykładów w formie multimedialnej | 1 |
3 | Karta umiejętności i harmonogramy zajęć | 1 |
4 | Materiały przygotowujące do zdania testu wiedzy | 1 |
A. Czynności przed rozpoczęciem kursu
1. Rejestracja kursu w biurze jednostki WOPR na 7 dni przed rozpoczęciem kursu wg karty zgłoszeniowej, uwzględniającej planowaną ilość uczestników, kadrę instruktorską, termin i miejsce realizacji zajęć.
2. Pobranie z jednostki WOPR opieczętowanego i zarejestrowanego dziennika zajęć, kart ewidencyjnych oraz zgłoszeń do ubezpieczenia.
3. Zapoznanie uczestników z programem i regulaminem kursu uwzględniającego nazwę, adres organizatora kursu, imiona i nazwiska kadry instruktorskiej w tym kierownika kursu, harmonogram zajęć i miejsca realizacji, wykaz sprzętu i wyposażenia niezbędnego do realizacji zajęć, cenę kursu, zakres usług objętych tą ceną, zasady kwalifikowania osób na kurs, ilość uczestników przypadających na prowadzącego.
4. Zebranie od uczestników wypełnionych kart ewidencyjnych ze zdjęciami.
5. Przedstawienie reguł zachowania się uczestników w czasie realizacji zajęć oraz zasady bezpieczeństwa, a dla kursów pobytowych również warunki zakwaterowania
i wyżywienia.
6. Ubezpieczenie kursantów od następstw nieszczęśliwych wypadków;
7. Zapewnienie uczestnikom kursu warunków bezpieczeństwa, warunków sanitarno-higienicznych określonych w odrębnych przepisach i bazy szkoleniowej odpowiedniej dla formy prowadzonych zajęć.
8. Dopuszczenia do uczestnictwa w zajęciach wyłącznie osób posiadających zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do udziału w tych zajęciach
lub składających podpisane własnoręcznie, a w przypadku osób niepełnoletnich przez przedstawiciela ustawowego, oświadczenie o zdolności do udziału w zajęciach.
9. Na każdym kursie musi być prowadzony dziennik zajęć z listą uczestników i numerem legitymacji WOPR, według określonego wzoru, wypełniony zgodnie z instrukcją.
10. Pobranie wypisanych i opieczętowanych legitymacji z biura jednostki WOPR.
B. Czynności po zakończeniu kursu
1. Przekazanie kompletnej dokumentacji kursu (dziennik kursu z zaświadczeniami lekarskimi i kartami umiejętności, karty ewidencyjne ze zdjęciami).
2. Rozliczenie finansowe w biurze jednostki WOPR zgodnie z kalkulacjami kosztów kursu zatwierdzonymi przez jednostkę WOPR.
3. Dokumentację kursu przechowuje jednostka WOPR.
C. Czynności po egzaminie
1. Dokonanie wpisów w legitymacji młodszych ratowników WOPR.
2. Złożenie wniosków o wykonanie kart identyfikacyjnych.
3. Uroczyste ślubowanie przy zastosowaniu elementów symboliki organizacyjnej,
po którym nastąpi nadanie stopnia młodszego ratownika WOPR.
IX. KARTA UMIEJĘTNOŚCI MŁODSZEGO RATOWNIKA WOPR | |||||||
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (Nazwisko i Imię) | |||||||
LP | UMIEJĘTNOŚCI PŁYWACKIE | T | ZAL | ||||
1 |
| Przepłynięcie dystansu 50 m kraulem i 50 m żabką ratowniczą |
|
| |||
2 |
| Przepłynięcie dystansu 200 m sposobem dowolnym w czasie poniżej 5’ |
|
| |||
3 |
| Zaprezentowanie pływackich umiejętności wg zadanego schematu: |
|
| |||
| A | bezpieczne wejście do wody |
|
| |||
| B | unoszenie się na wodzie przez 30’’ |
|
| |||
| C | utrzymanie się na pow. wody przez 1’ używając rąk i nóg |
|
| |||
| D | utrzymanie się na pow. wody przez 1’ używając tylko rąk |
|
| |||
| E | utrzymanie się na pow. wody przez 1’ używając tylko nóg |
|
| |||
| F | metody ewakuacji na lądzie |
|
| |||
LP | UMIEJĘTNOŚCI RATOWNICZE | T | ZAL | ||||
1 |
| Zademonstrowanie 3 skoków ratowniczych |
|
| |||
2 |
| Symulowanie akcji ratowniczej na dystansie 30 m: |
|
| |||
| A | przepłynięcie 15 m w stronę tonącego |
|
| |||
| B | w trakcie płynięcia po 7 m zanurkowanie na głębokość do 2 m |
|
| |||
| C | podjęcie z dna wydobycie na powierzchnię wody 1 krążka |
|
| |||
| D | dopłynięcie do tonącego |
|
| |||
| E | holowanie tonącego na dystansie 15 m |
|
| |||
3 |
| Zademonstrowanie podstawowych metod pierwszej pomocy |
|
| |||
4 |
| Demonstracja dwóch chwytów |
|
| |||
5 |
| Karta oceny wg BLS |
|
| |||
LP | DZIAŁANIE | OPIS CZYNNOŚCI | TAK | NIE |
| ||
1 | Ocena bezpieczeństwa własnego i zagrożonego | ocena potencjalnego zagrożenia |
|
|
| ||
2 | Ocena przytomności | potrząśnięcie, zawołanie |
|
|
| ||
3 | Zabezpieczenie pomocy | wołanie o pomoc |
|
|
| ||
4 | Udrożnienie dróg oddechowych | odgięcie głowy do tyłu z uniesieniem żuchwy |
|
|
| ||
5 | Ocena oddechu | wzrokiem, słuchem, czuciem w czasie 10’’ przy utrzymaniu drożności dróg oddechowych |
|
|
| ||
6 | Wezwanie pomocy | sposoby wezwania pomocy |
|
|
| ||
7 | Uciski klatki piersiowej | praktyczne zademonstrowanie skutecznych ucisków klatki piersiowej (siła i częstotliwość) |
|
|
| ||
8 | Oddechy ratownicze | praktyczne zademonstrowanie skutecznych oddechów ratowniczych (objętość i częstotliwość) |
|
|
| ||
9 | Stosunek uciśnięć do liczby oddechów | właściwy stosunek uciśnięć klatki piersiowej do liczby oddechów |
|
|
| ||
10 | Kolejność postępowania | właściwa kolejność postępowania |
|
|
| ||