Strona GłównaPrawoILSWOPRPrezesi WOPRMapa strony
   
konferencje

Partnerzy

 logo polkomtel

 

WSPÓŁPRACA


RATEX

logo_kevi_nowe_cmyk_male

PODWODNIK
 

 

 

Pływający
ŁODZIE WIOSŁOWE

 

Łódz typu BL
Są to nieduże zazwyczaj lekkie, zwrotne o niedużym zanurzeniu, a niekiedy dużej dzielności (np. BL - ki). Do grupy tej należy zaliczyć łodzie Mazurek R, Jacek R, Jacek MR, BL.
Łódz typu Mazurek
W pierwszych trzech łodziach załoga jednoosobowa, stateczność podłużna i poprzeczna, niezbyt duża np. próba podjęcia na pokład przez rufę osoby tonącej może się zakończyć zalaniem lub wywróceniem łodzi.   Zwrotność bardzo duża, zanurzenie małe, szybkość duża. BL - ka wzorowana na ratowniczych szalupach pełnomorskich, charakteryzuje się dużą wypornością i dobrą sterownością, a dwa komplety osad na dulki pozwala wiosłować dwóm wioślarzom. Łodzie wiosłowe Łódz typu JACEKstanowią podstawowy sprzęt ratowniczy na kąpieliskach śródlądowych i morskich. Posiadają komory wypornościowe utrzymujące je na powierzchni nawet po całkowitym zalaniu.

 

 
KAJAK RATOWNICZY
  Ostatnio na rynku ukazały się w sprzedaży nowoczesne plastikowe kajaki wypornościowe. Estetyczne, niezatapialne (o ile nie przebijemy powłoki), jedno i dwu osobowe o dużej wyporności, zwrotności i dzielności. Nie posiadają kokpitu jak tradycyjne kajaki tylko niezbyt duże zagłębienia - siedziska na górnym pokładzie. Ukazały się również ratownicze odmiany tych kajaków w których w miejscu tylnego siedziska zamocowano sprzęt ratowniczy (Boja SP lub pas Węgorz). Kajak taki posiada bardzo dużą wyporność (utrzymuje 10 dorosłych ludzi na powierzchni wody) i można nim pokonywać nawet fale przyboju bałtyckiego.
 
PONTONY

  Rzadko stosowany do tej pory sprzęt pływający. Bardzo dobry dla mobilnych grup ratunkowych takich jak np. Straż Pożarna, lotne patrole Policji Wodnej czy Grup interwencyjnych WOPR itp. tam gdzie istnieje potrzeba szybkiego przemieszczania się, łatwości transportu i wodowania i nie dużego ciężaru transportowanego sprzętu.  W zależności od potrzeby stosuje się różne typy i konstrukcje pontonów. Począwszy od 2 - 12 osobowych, z dwoma i wieloma komorami wypornościowymi, z szybą i bez z kołem sterowym lub rumplem, wiosłowe i motorowe.  Istnieją również pontony - hybrydy, w którym "dno" jest z tworzyw sztucznych, a burty z pneumatycznych gumowych komór wypornościowych (lub elastycznego tworzywa sztucznego).  Bardzo istotną wadą pontonów jest ich podatność na uszkodzenia mechaniczne (przedziurawianie) oraz starzenie się materiału, pod wpływem promieni słonecznych (UV).

 
ŁODZIE WIOSŁOWO-MOTOROWE
  Jednostki większe od łodzi typu Mazurek, Jacek i BL z możliwością używania wioseł lub silnika, Cyranka, Cyranka R, Mazurek, Romana, Mewa itp. Niektóre z nich np. Perkoz 3R, Cyranka R posiadają pokład reanimacyjny, pozostałe tylko ławeczki do siedzenia. Do łodzi wiosłowo - motorowych oraz do łodzi motorowych stosuje się silniki przyczepne różnych typów.

 

 
ŁODZIE MOTOROWE

W celu zwiększenia szybkości i zasięgu działania używa się w ratownictwie wodnym różnego typu łodzi motorowych. W zależności od mocy i rodzaju użytego napędu do prowadzenia ich potrzebne są odpowiednie uprawnienia. Najczęściej używane są silniki zaburtowe ( przyczepne ), wbudowane z napędem śrubowym i strugowodnym. Silniki przyczepne mają następujące zalety:

  • łatwość montażu i demontażu
  • stosunkowo mały ciężar w stosunku do uzyskiwanej mocy,
  • duża manewrowość ,nawet przy małych prędkościach
  • mała strata mocy przy przeniesieniu napedu
  • prosta budowa.

Wadami zaś :

  • duże zużycie paliwa,
  • duża hałaśliwość,
  • zanieczyszczenie środowiska,
  • droższa eksploatacja.

Przykładowe łodzie motorowe używane w Ratownictwie Wodnym.

 

 
Więcej artykułów…
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 Następna > Ostatnie >>

Strona 2 z 3

Zmień język

UK DE FR


facebook

Odsłon : 7073610